Hoe verkoop je meer wijn

Waar moet een wijnkaart aan voldoen? En hoe kun je meer wijn verkopen? Over deze en andere wijnvragen spraken we met Geert Jan Cazemier, sales director van IC-Wines.

Smaak
Volgens Cazemier is het belangrijk om de wijnkaart in te richten op smaaktype. “Smaak is uiteindelijk het belangrijkste. Gebruik dit dus ook als leidraad op je wijnkaart en niet de prijs van de wijn of een rangschikking per wijngebied. Daarnaast is het belangrijk om een wijnkaart op maat te hebben die precies past bij je restaurantconcept. Elk concept is namelijk anders en elk bedrijf heeft een andere doelgroep.”

Keuze en advies
Geert Jan vertelt ook dat het belangrijk is om gasten keuze te bieden en hen te adviseren. “Wanneer je personeel gasten kan adviseren, leidt dit tot meer verkoop. Belangrijk is dus om te investeren in kennis van je personeel. Wanneer ze er ook nog een persoonlijke touch aan kunnen geven, is het helemaal goed. Daarnaast zie je dat er steeds meer wijnen per glas worden verkocht. Ik raad dan ook aan om minstens zes wijnen per glas te verkopen.”

Bespaar niet op kwaliteit
Cazemier vindt het daarnaast belangrijk dat ondernemers kiezen voor kwaliteit. “Met wijn houdt het een keer op. Kies voor kwaliteitswijn waar iemand nog een glas, of liever nog een fles, van wil bijbestellen. Uiteindelijk verdien je hier meer aan. Maak je wijn per glas 20 cent duurder en je kunt een fles wijn van een euro meer inkopen. Ook zou ik stoppen met de benaming huiswijn. Hierdoor klinkt het namelijk alsof je maar één soort wijn hebt en gasten willen, zeker tegenwoordig, kunnen kiezen. Wijnen per glas kun je het beste achterin je wijnkaart zetten, zodat de gast eerst door de wijnkaart bladert en wellicht al een wijn per fles heeft gevonden die hem bevalt. ”

Calculeer klantvriendelijk
“Vroeger ging een wijn gemiddeld 3,5 keer over de kop plus 21 procent btw. Dit is niet meer van deze tijd met de wat duurdere flessen. Op papier behaal je met deze methodiek de beste marge. In de praktijk verkoop je zelden een duurdere fles. De gast van nu is prijsbewust en zeker niet op zijn achterhoofd gevallen. Werk bijvoorbeeld met een vaste opslag: op een goedkopere fles wil ik x verdienen, op een middelrange fles y en op een duurdere fles z. Maak de prijzen niet buitenproportioneel. Je merkt namelijk dat gasten vanaf de crisis een stap terug hebben gedaan. Waar ze vroeger een dure fles wijn kochten, kiezen ze nu voor een fles huiswijn en de gasten die voorheen kozen voor een fles huiswijn, kiezen nu voor een glas. Daarom kun je het beste focussen op wijn per glas. Gasten kiezen hiervoor in verband met de prijs en omdat ze meerdere wijnen willen proberen.”

Vormgeving van de wijnkaart
Bij de vormgeving van de wijnkaart zijn volgens Geert Jan een aantal zaken van belang. “Kies voor een leesbaar lettertype en vergeet niet alles te vermelden. Maak de omschrijving echter niet te complex, de wijnen moeten toegankelijk blijven. Smaak moet de basis zijn waarop de kaart is opgebouwd en probeer je personeel actief bij de wijnkaart te betrekken. Ten slotte is het belangrijk om je kaart niet te uitgebreid te maken. Bezorg je gast geen keuzestress!”

Bron: www.derestaurantkrant.nl